Styczeń w Raczkach
Co robiliśmy w styczniu?
W pierwszym tygodniu stycznia dzieci dowiedziały się, w jakim celu stosuje się kalendarz i czy warto z niego korzystać. Utrwaliły też dotychczasową wiedzę na jego temat przez zabawę „Muszę zdążyć na czas”. Zajęcia przybliżyły przedszkolakom również sposoby określania czasu. Dzięki temu przypomniały sobie nazwy dni tygodnia, pory dnia, a także znaczenie określeń „wczoraj, dziś, jutro”. Przy okazji tego tematu wdrażaliśmy pojęcia systematyczności i obowiązkowości w wykonywaniu zadań. Dzieci przygotowały pracę plastyczną „Dzień i noc”, a następnie wspólnie ją omówiliśmy, uwzględniając porę dnia. Doskonaliliśmy też znajomość nazw pór roku i charakteryzujących ich symboli. Zdając sobie sprawę z cykliczności pór roku i miesięcy, słuchaliśmy piosenki o następujących po sobie porach roku pt. „Pory roku”. Dzieci wiedzą już też, że dzień następuje po nocy i dzieje się tak cyklicznie. Nie zapomnieliśmy także o zabawach matematycznych, np. „Tydzień ma 7 dni” czy „Rytm pór roku”. Następnie wspólnie powtórzyliśmy nazwy miesięcy i przyporządkowaliśmy je do pór roku. Dzieci potrafią już wskazać też atrybuty pór roku i reprezentujące je kolory.
W drugim tygodniu staraliśmy się wprowadzać dzieci w nowoczesny świat, jednocześnie ucząc, jak korzystać z technologii w sposób odpowiedzialny i świadomy. Chcemy, aby zrozumiały, że może być ona narzędziem do nauki, zabawy i kreatywnego wyrażania siebie. Tydzień obfitował więc w aktywności, które pokazywały wszystkie te możliwości. Czytaliśmy opowiadanie „Co to ten robot?”, a oprócz tego obejrzeliśmy dawne i aktualne aparaty telefoniczne, przy okazji odszukując numer alarmowy i przeprowadzając symulację wzywania pogotowia ratunkowego. Dzieci wykonały również pracę plastyczną „Mój robot”, tworząc go z figur geometrycznych, a następnie wymyślając dla niego zastosowanie. Dzięki temu poszerzyły swoją wiedzę o nowoczesnych urządzeniach domowych i pobudziły kreatywność. Przedszkolaki chętnie brały też udział w zabawach matematycznych, m.in. „Zmartwienia robota”, dzięki której utrwaliły zdobytą wcześniej wiedzę na temat kodowania i odkodowywania informacji. Wspólnie zastanawialiśmy się również, kim jest wynalazca i czym jest wynalazek.
W trzecim tygodniu dzieci miały okazję opowiedzieć więc o swoich babciach i dziadkach, dzieląc się wspomnieniami i radościami, jakie z nimi przeżywają. Rozmawialiśmy też o tym, jak ważne jest okazywanie szacunku starszym osobom, docenianie ich obecności i korzystanie z ich bogatego doświadczenia życiowego. Oprócz tego przedszkolaki nauczyły się piosenki „Dziadków mam na medal” i poznały układ ruchowy i różna zabawy muzyczne do niej. Przypomniały sobie też imiona swoich babć i dziadków, opisywały ich wygląd oraz wspólne zabawy. Przedszkolaki miały także okazję poznać tradycyjne zabawy, które były bardzo popularne w czasach młodości ich dziadków. W związku z tym grały w „Klasy”, dodatkowo ustalając kolejność gry tradycyjną wyliczanką „Ene due rabe…”. Z okazji zbliżającego się święta naszych ukochanych dziadków dzieci przygotowały dla nich prezenty oraz upiekły babeczki. Zwróciliśmy przy tym szczególną uwagę, jakie uczucia towarzyszą nam podczas dostawania a także dawania prezentów.
W ostatnim tygodniu stycznia obchodziliśmy w przedszkolu karnawał. Po wysłuchaniu opowiadania „Idziemy na bal” zastanowiliśmy się więc, czego potrzebujemy, aby się dobrze bawić. Następnie tańczyliśmy w rytm muzyki, bawiąc się w zabawę „W karnawale piękne bale”. Dzieci poznały też różnice pomiędzy obchodzeniem karnawału w naszym kraju i na całym świecie. „Karnawałowe kodowanie” zapewniło im z kolei świetną rozrywkę, zachęcając do rozwiązania zagadek, a następnie rozszyfrowywania odgadniętymi symbolami sudoku.