Październik 2025
Pierwszy tydzień października wiązał się tematycznie z poprzednim – rozmawialiśmy o przyrodzie, ale w odniesieniu do naszych postaw wobec świata roślin i zwierząt. Dzieci poznały zasady zachowania w lesie i w parku na podstawie opowiadania „Większy Piotrek i tajemnice lasu”, pogłębiły wiedzę na temat wybranych zwierząt leśnych (wiewiórka, jeż, mysz, sarna, dzik, niedźwiedź) i wykonały piękną jesienną pracę plastyczną. Poznały też literę „a, A”, wykonywały ćwiczenia fonacyjne z głoską „a”, wskazywały wyrazy, w których występuje głoska „a”. Matematyczne zabawy dotyczyły liczby 1. Przedszkolaki brały również udział w wielu zabawach ruchowych – „Naśladujemy zwierzęta, wywołujemy ciszę”, „Zmyślna wiewiórka”, „Do norki”, „Wiewiórki robią zapasy”. Dzieci chętnie uczestniczą w zabawach ruchowych, których temat osnuty jest wokół zwierząt i ich zwyczajów – zwiększa to zaangażowanie dzieci w ćwiczenia, wywołuje pozytywne emocje i dostarcza wiele radości.
W drugim tygodniu rozmawialiśmy o nudzie i uczuciach z nią związanych. Dzieci poznały pojęcie „pogoda ducha”, podawały własne sposoby na zagospodarowanie czasu podczas brzydkiej jesiennej pogody. Słuchały wiersza „Planszówki” i opowiadały o swoich doświadczeniach związanych z grami planszowymi. Mówiliśmy też o wygrywaniu, przegrywaniu i o emocjach które temu towarzyszą. Dzieci poznały literę „M”, wypowiadały głoskę „m” w różny sposób, wymieniały słowa rozpoczynające się głoską „m”, zapoznały się z wyglądem litery „m, M” drukowanej małej i wielkiej, a także poznały zapis graficzny cyfry 2. Swoją wiedzę przyrodniczą dzieci pogłębiały podczas obserwacji eksperymentu „Deszczowa chmura”, zabawy „Kropelka – zagadki o pogodzie”, a także tworzenia grupowego kalendarza pogody.
W trzecim tygodniu dużo rozmawialiśmy na temat choroby i zdrowia. Dzieci podawały sposoby radzenia sobie ze smutkiem, uczyły się dbać o własne zdrowie. Poznały piosenkę „Witaminki, witaminki”. Poznawały jesienne warzywa poprzez wiersze „Na straganie”, „Ach, te ziemniaczki”, bawiły się w zabawy przyrodnicze „Jadalne części roślin”, zabawę sensoryczną „Pachnące warzywa”. Przedszkolaki poznały literę „t, T” drukowaną małą i wielką, wykonywały ćwiczenia z głoską „t”, a także poznały liczbę 3 i wykonywały zadania matematyczne. Żeby budować naszą odporność, zadbaliśmy też o czas spędzany na świeżym powietrzu.
W czwartym tygodniu zajmowaliśmy się tematem bajek i wyobraźni. Przedszkolaki ćwiczyły język i mięśnie twarzy podczas zabawy logopedycznej „Co robi smok?”, słuchały wiersza „Smok Teofil Kalacenty”, rozmawiały o bajkowych stworach i postaciach, określały postacie rzeczywiste i bajkowe, wykonały pracę plastyczną „Bajkowy stworek”. Zabawy i rozmowy o fantastycznych postaciach dostarczyły nam dużej dawki śmiechu i radości. Dzieci zapoznały się z literą „E” poprzez analizę i syntezę słuchowa wybranych wyrazów, zabawę językową „Słyszę e”, „Tropimy głoskę e”, a także z cyfrą 4 poprzez zabawy „Jak wygląda czwórka?”, „Czwarty siada”.
W ostatnim tygodniu października zajmowaliśmy się projektem „Las”. Gromadziliśmy w sali skarby lasu, które potem posłużyły nam do zabaw i prac plastycznych. Dowiedzieliśmy się kto zamieszkuje las oraz jakie odgłosy pochodzą z lasu. Nauczyliśmy się z jakich części składa się drzewo oraz jak drzewa porozumiewają się między sobą. Dowiedzieliśmy się w jaki sposób powstają pożary oraz jak im zapobiegać. Odwiedziliśmy także pobliski park w poszukiwaniu jesiennych liści i innych skarbów. Ostatniego dnia października świętowaliśmy dzień dyni.
