Grudzień w Raczkach
Co robiliśmy w grudniu?
W pierwszym tygodniu grudnia dzieci poznały też znaczenie słowa wolontariat, a dzięki zabawie „Jak mogę pomóc?” omówiły inne możliwe formy pomocy, które mogą zaoferować. W tym tygodniu w naszym przedszkolu zapanował również magiczny czas oczekiwania na Świętego Mikołaja. W związku z tym przedszkolaki nauczyły się piosenki „Odwiedziny Świętego Mikołaja”. Nie zabrakło też zabaw ruchowych takich jak „Wychodzimy z komina” czy językowych „Prezenty, prezenty”, dzięki którym kształtowały umiejętności używania nazw w odpowiedniej liczbie
i formie. Oprócz tego dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek o Laponii, zobaczyły, jak wygląda wioska Świętego Mikołaja oraz jakie krajobrazy i zwierzęta można tam zobaczyć. Przygotowały dla Rodziców prezenty w postaci choinek. A w Mikołajki wspólnie poszukiwały prezentów ucząc się korzystać z mapy i odczytywać wskazówki.
W drugim tygodniu grudnia dzieci dowiedziały się że konkretne ruchy, a zwłaszcza mimika twarzy są tak samo ważne jak słowa. Można się komunikować, stosując odpowiednie gesty, a po wyrazie twarzy łatwo rozpoznać, jakie emocje towarzyszą danej osobie. Aby utrwalić rozpoznawanie i naśladowanie emocji, a także móc się lepiej komunikować bawiliśmy się m.in. w zabawę ruchową „Dopasuj emotkę” czy „Poznasz po minach”. Oprócz tego zapoznawaliśmy się ze sposobami komunikacji na odległość i kształtować ogólną umiejętność wypowiadania się. Przedszkolaki miały również okazję przekonać się, jaka jest różnica pomiędzy pocztówką, która dociera do adresata w sposób tradycyjny przez Pocztę Polską i jest dostarczana przez listonosza a życzeniami wysyłanymi za pomocą SMS-a, który dociera natychmiastowo. W celu usystematyzowania nowo nabytej wiedzy o tym, jaką drogę musi przebyć tradycyjna korespondencja, aby dotrzeć do adresata, realizowaliśmy zabawy matematyczno-ruchowe „Ułóż znaczek” czy „Zakodowana trasa”. Dodatkowo poruszyliśmy temat sposobów komunikowania się zwierząt między sobą. Dzieci przypomniały sobie, jakie odgłosy wydają konkretne zwierzęta, i zrozumiały, że to dla nich ich specyficzny sposób porozumiewania się.
W trakcie trzeciego tygodnia rozpoczęliśmy przygotowania do Bożego Narodzenia! Wykonywaliśmy świąteczne ozdoby, dekorowaliśmy sale oraz braliśmy udział w zajęciach
i zabawach związanych tematycznie z tym szczególnym okresem w roku. Rozmawialiśmy więc o świątecznych stroikach, choince, zwyczajach wigilijnych i kolędach. Przy okazji opowiadania W. Kosteckiej „Kim jest Pani Tradycja?” poruszyliśmy temat tradycji panujących konkretnie w naszych domach. Oprócz tego przedszkolaki poznały piosenkę „Już gwiazdka lśni za oknem”, która pokazała, jak ważne w święta jest składanie sobie życzeń. Poćwiczyliśmy tę umiejętność m.in. przez zabawę językową „Składamy życzenia” czy ruchową „Balony życzeń”. Świąteczne tradycje w dużej mierze dotyczą Wigilii, poświęciliśmy więc czas na rozmowy o wigilijnych potrawach, przygotowaniu stołu na wigilijną wieczerzę i dzieleniu się opłatkiem. W przedświątecznym okresie nie mogło też zabraknąć tematu choinek. Dzieci jednak nie tylko rozmawiały o strojeniu drzewka, ale także oglądały i porównywały igły sosny, jodły i świerku.
W czwartym tygodniu grudnia zastanawialiśmy się, co czujemy w sytuacji, kiedy coś nam nie wyjdzie. Ma to związek ze zjawiskiem kompetencji, które zaczyna kształtować się w wieku przedszkolnym, a intensywnie rozwija w wieku szkolnym. Dzieci podczas zajęć dowiedziały się więc, że każdy czasem napotyka trudności, ale ważne jest, aby się nie poddawać i próbować dalej. Wspólnie szukaliśmy również sposobów, jak radzić sobie z uczuciem rozczarowania i czerpać radość z samego próbowania. Zdobytą wiedzę przedszkolaki utrwalały w zabawie „Na pewno Ci się uda”, z kolei zabawa „Pomogę Ci” pomogła rozwinąć umiejętność współpracy.W tym tygodniu dzieci zapoznały się także z różnymi dyscyplinami sportu zimowego oraz bawiły w „Zaczarowane bałwanki” i „Skok przez zaspę”. Oprócz tego przedszkolaki poznały właściwości lodu i warunków życia w Arktyce, na Grenlandii. Podczas zabawy „Budujemy dom” dowiedziały się, że ludzie, którzy żyją w regionach, gdzie panuje niska temperatura i zawsze jest śnieg, słyną z budowania budowli nazywanych igloo. Chronią ich one przed zimnem.